Rieja » Specials » Beelddenken

Waar beelddenkers tegenaan lopen

Waar beelddenkers tegenaan lopen Een kleine tien procent van de mensen ziet bij het woord boom, een boom in het hoofd. Een eerdere opgedane ervaring maakt bij woorden meteen beelden in het hoofd. De beelddenker ziet de boom voor zich, ruikt de bladeren, voelt de bast, hoort de wind door de bladeren ritselen en voelt de warmte van de zon. De woorddenker ziet het woord BOOM in gedachten. De wereld is gericht op taal, dus op de woorddenker. De beelddenker moet de beelden eerst omzetten en hebben daardoor vaak moeite met lezen, schrijven, spelling maar ook met rekenen.

Waar lopen beelddenkers tegenaan?

Ons onderwijssysteem is gericht op informatie binnen krijgen op de verbale manier. Leerkrachten vertellen veel en leggen veel uit. Veel om het duidelijk te maken. Voor de beelddenker is alleen alle overtollige te veel. Verkeerde beelden worden gemaakt. Beelddenkers hebben meer tijd nodig om de talige informatie te verwerken, om er eerst beelden van te maken. Er zijn te veel ‘lege’ woorden in de taal. Omdat, waarom, dit en bijvoorbeeld hoezo, zijn geen beelden van te maken. Instructies van de leerkracht gaan te snel en brengen de beelddenker in de problemen. Al gauw kan de beelddenker het stempeltje krijgen van
  • dyslectie of
  • discalculie
  • ADHD
  • ADD
  • concentratieproblemen
  • een aan autisme verwante stoornis (PDD-NOS, syndroom van Asperge).

Moeite met lezen

Dyslexie, ook wel woordblindheid genoemd, betekent letterlijk dat iemand moeite heeft met taal. Een beelddenker heeft moeite met taal maar hoeft niet dyslectisch te zijn. Zowel bij beelddenker als dyslectie heeft het kind moeite met lezen, spellen, schrijven en begrijpend lezen. De kenmerken van beelddenken en dyslexie zijn gedeeltelijk hetzelfde. Het verschil tussen beide is dat beelddenkers met extra aandacht en ondersteuning vrij snel op weg geholpen kunnen worden en mensen met dyslectie niet.

Moeite met rekenen

Dyscalculie betekent dat een leerling moeite heeft met rekenen. Met:
  • getallen omdraaien.
  • reken regels niet kunnen onthouden
  • rekensommen niet correct over kunnen schrijven
  • verhaal sommen niet begrijpen
  • de tafels gaan erg moeizaam en
  • moeite hebben met klok kijken.

Uit hersenonderzoek naar leerstoornissen blijkt dat bepaalde hersengebieden hiermee te maken hebben. Bij de beelddenker blijft de rechterhersenhelft dominant.
Beelddenken is woorden horen en zien met beelden

Beelddenken is woorden horen en zien met beelden

Iedereen neemt informatie op. De informatie wordt opgenomen, verwerkt, onthouden en gebruikt. Maar niet bij iedereen wordt deze informatie op dezelfde manier opgenomen, verwerkt, onthouden en gebruikt…
Ben ik een beelddenker? Is mijn kind een beelddenker?

Ben ik een beelddenker? Is mijn kind een beelddenker?

Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen. Het wordt ook weleens ruimtelijk denken genoemd. Daartegenover staat taaldenken. Dit gebeurt vooral in woorden en begrippen. Ongeveer 5 tot 10% van…
De beelddenker heeft moeite met communicatie

De beelddenker heeft moeite met communicatie

De beelddenker is emotioneel gevoelig en sfeergevoelig. Door het voelen en weten, maar niet kunnen noemen, ontstaan communicatieproblemen. Gesprekken met talige personen (woorddenkers) gaan anders. De…
De oorzaak van beelddenken ligt in de hersenen

De oorzaak van beelddenken ligt in de hersenen

Ongeveer 5 tot 10% van de Nederlanders denkt in beelden. Een zin uit een gesprek: “wat een prachtig paard”, laat bij een beelddenker onmiddellijk het beeld boven komen, van een paard dat ooit al eens…
De volwassen beelddenker heeft legio mogelijkheden

De volwassen beelddenker heeft legio mogelijkheden

Iedereen wordt als beelddenker geboren. Rond het derde levensjaar, wanneer de taal ontdekt wordt, gaat 90% van de bevolking denken in woorden: de woorddenkers. Van beelddenker naar woorddenker. Bij 5…
Hoe de beelddenker te helpen bij een 'fout' beeld

Hoe de beelddenker te helpen bij een 'fout' beeld

Beelddenkers denken vanuit een totaalbeeld. Een beelddenker denkt in beelden en de leerkracht onderwijst in woorden. Dit botst. In het onderwijs is het elke week een stukje van het geheel. Maar de bee…
Hoe herken je de beelddenker op school en later

Hoe herken je de beelddenker op school en later

Kleuters die in beelden denken missen het taalbesef. Leidsters laten het kind vaak nog een jaartje langer kleuteren. Uit onwetendheid van beelddenken en uit liefde voor de kleuter. Groep drie is het j…
Gepubliceerd door Rieja op 11-11-2014, laatst gewijzigd op 13-11-2014. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • http://beelddenkers.clubs.nl/nieuws/detail/624480_dyscalculie-oorzaak-en-gevolg
  • http://www.dyslexieweb.nl/dyslexie-diagnose/heb-ik-dyslexie